
 

Donald Trump and Rupert Murdoch: 
inside the billionaire bromance 
Trump has been good business for the media mogul, but their association 
goes back decades and stems from one thing: ‘These men value only 
power’

 

by Lucia Graves 
17 June 2017 

The alliance between Donald Trump and Rupert Murdoch has never been 
stronger. In April, the Australian-born media mogul topped the New York 
Times’ list of Trump’s key advisers outside the White House, identified as 
someone the president speaks to “on the phone every week”. Last month the 
paper revised that upward to “almost every day”, although the White House 
denies this. 

At a recent speech in New York to mark a second world war battle in which 
the US fought alongside Australia, Trump was welcomed on stage by the 
News Corp chief. 

“The man I’m about to introduce believes, as I do, in challenging 
conventional wisdom, because conventional wisdom is often not wise at all,” 
Murdoch said, concluding with a hug for “my friend, Donald J Trump”. 



2 
 

“Thank you to my very good friend Rupert Murdoch – there’s only one 
Rupert that we know,” said Trump in turn as he took the podium. 

Now, with a reported criminal investigation in connection with sexual 
harassment allegations into Fox News, the stakes are higher than ever for the 
two friends. 

During the 2016 election, Fox News played a crucial role for Trump. In the 
lead-up to the Republican primary, Murdoch openly favored Jeb Bush, and 
early reports highlighted tensions between Murdoch and Trump. Trump’s 
closest ties were to Fox News’s then-boss Roger Ailes and its then-star host 
Bill O’Reilly rather than to Murdoch, and the mogul’s main conduit to the 
Trump campaign was said to be Trump’s son-in-law Jared Kushner. Trump 
had a well-publicized tiff with Fox News after one of the network’s top hosts, 
Megyn Kelly, challenged him during the first Republican debate. 

But as far back as the summer of 2015, Trump was already 
getting significantly more Fox News airtime than any other presidential 
candidate, and by spring of last year he and Murdoch were having private 
meetings. In March 2016, Murdoch tweeted that Republicans would “be mad 
not to unify” behind Trump “if he becomes inevitable”. Murdoch’s New York 
Post endorsed him for the primary in April 2016 (although the paper did not 
endorse in the general election). 

As Trump’s “inevitability” grew and it became clear he was going to win the 
Republican nomination, the two men grew closer still, uniting around what 
is perhaps the biggest thing they have in common: both men love to win, and 
suddenly they were in a position to use one another to do just that. Fox was 
a crucial platform for Trump – and Trump was great for Murdoch’s ratings. 

By the time Trump had been elected, relations were close enough that the 
president-elect gave his first foreign newspaper interview to Murdoch’s UK 
paper the Times – with Murdoch himself in the room. 

For many, Murdoch’s embrace of Trump was itself inevitable. 

“His entire empire’s at stake – that’s why Murdoch is talking to him every 
day,” said Sid Blumenthal, a former aide to Bill Clinton and longtime 
observer of New York politics. “It’s not because he enjoys the sparkling 
conversation of Donald Trump.” 

Trump and Murdoch: the early years 

Rupert Murdoch was born in Melbourne in 1931 and enjoyed a seemingly 
idyllic childhood, riding horses through the countryside and reading the 
great literature his mother insisted her children be surrounded by. The son 



3 
 

of a distinguished journalist and an Australian publishing executive, he was 
educated at Oxford but returned home following his father’s death to take 
over the family business, News Limited. His early editorial emphasis on 
crime and scandal coverage drew criticism, but it was entertaining – and 
entertainment, he found, was good business. Soon his publications had 
proliferated in number, circulation and reach. 

After expanding into London with the acquisition of the News of the World 
and the Sun, in the early 1970s he moved to New York City to pursue media 
properties in the US. Perhaps more than anything it was his 1976 acquisition 
of the New York Post, a highly esteemed liberal paper at the time, that 
brought him into the orbit of Trump. The 30-year-old son of a wealthy real 
estate developer had recently graduated from Wharton business school and 
was trying to establish himself in Manhattan – and like Murdoch, he found 
in the Post the ideal vehicle to do just that. 

It was the Post’s gossip section, Page Six, which Murdoch launched shortly 
after taking over the paper, that helped transform Trump from New York 
realtor to celebrity. For Murdoch, too, it was transformational: a chance to 
reach the city’s most influential people. 

Writing about Trump was inescapable, said Susan Mulcahy, one of Page Six’s 
earliest reporters and editors, and it was also difficult. 

“You had to double- and triple-check everything,” she told the Guardian. 
“When it was a good story it was worth doing the extra work, but much of the 
time it would turn out to be a lie.” 

The woes of fact-checking Trump are now well known, but they weren’t then, 
or even when Mulcahy first wrote about them publicly: her 1988 book about 
her time at Page Six devotes an entire half a chapter to Trump’s fondness for 
falsehoods. “He’s a pathological liar,” she said. “I’ve said that repeatedly and 
I’ve been saying it since the 80s.” 

Trump's a pathological liar. I’ve said that repeatedly and I’ve 
been saying it since the 80s - Susan Mulcahy,  

That never seemed to concern Murdoch too much. Then as now, he and 
Trump had a symbiotic relationship: Trump provided entertaining coverage 
for Murdoch, and Murdoch provided good visibility for Trump. “Both of 
these guys are extremely transactional,” said Lloyd Grove, who wrote a 
gossip column for the New York Daily News, the Post’s rival publication, in 
the early to mid-aughts. “They have no permanent bonds, they just have 
permanent interests.” 



4 
 

At times over the years, those interests put them at odds. In 1982, when the 
Daily News went up for sale, both moguls put in rival bids for the paper 
(neither was accepted). Six years later, Trump would try to buy the Post out 
from under Murdoch after regulatory rules forced him to put it up for sale. 
Murdoch rebuffed Trump’s offer, sold it elsewhere and was able to buy it 
back again in 1993. 

Trump was glad to see Murdoch return. Though the future president’s affair 
with Marla Maples would, largely by his own design, be chronicled 
exhaustively under the Post’s new owner, Peter Kalikow, Trump apparently 
still preferred Murdoch’s rule. “He’s killing me,” Trump said of Kalikow in 
1988. “Rupert, come back.” 

Five years later, Rupert did. But only after expanding his newspaper business 
and building the foundations of the cable television empire he enjoys today, 
the empire which would one day make Trump’s path to the presidency 
possible. 

The Cohn connection 

Trump and Murdoch had something else in common: a deep and abiding 
connection to Roy Cohn, one of America’s most reviled but most successful 
defense attorneys, who rose to political prominence in the 1950s as a legal 
adviser to Senator Joseph McCarthy. As the writer Ken Auletta put it in a 
1978 Esquire profile: “Prospective clients who want to kill their husband, 
torture a business partner, break the government’s legs, hire Roy Cohn. He 
is a legal executioner – the toughest, meanest, loyalest, vilest, and one of the 
most brilliant lawyers in America.” 

Both Murdoch and Trump were clients of Cohn, as Trump biographer Harry 
Hurt III noted in a 1993 book, but over the years the lawyer also became 
something of a mentor to them. After Murdoch’s arrival from Australia in 
1976, Cohn offered entree into the world of America’s powered elite. And for 
Trump, a political neophyte from Queens looking to get on Manhattan’s “fast 
track” (in the words of Trump ally Roger Stone), the relationship was 
transformational. For a while, Cohn once told Vanity Fair, he and Trump 
spoke “15 or 20 times a day”. 

“Murdoch came in from the outside,” said Blumenthal. “Cohn was his Virgil 
who guided him through the netherworlds of New York influence,” he added, 
“which led to Trump, among others, who was not much of a power broker at 
the time.” 

Stone, in an interview with the Washington Post, put it in even starker terms: 
“I think, to a certain extent, Donald learned how the world worked from Roy, 



5 
 

who was not only a brilliant lawyer, but a brilliant strategist who understood 
the political system and how to play it like a violin.” 

Murdoch and Trump were still coming up in the world, but Cohn was 
approaching the height of his power. He would host lavish parties with 
politicians, journalists and celebrities, and it was through such salons and 
attendant parties at exclusive clubs such as Studio 54 (the owners were also 
clients of Cohn’s) that Murdoch and Trump came to know one another 
socially. “They were taking their tips from Roy,” Hurt said in an interview. 
“I’m not saying they were swallowing the whole glass of Kool-Aid but they 
definitely took a few good gulps, and you can see that reflected, especially in 
the subsequent behaviour of Donald Trump,” he said. “Rupert maybe only 
took one gulp of the Kool-Aid and then spat it out.” 

Chief among those tips was how to play the media. At the Post, where their 
mutual apprenticeship in the dark arts of media manipulation started, Cohn 
was, at least in the early years, the go-between for Trump and the paper’s 
editorial side. Cohn was an important source for Page Six’s Mulcahy, and he 
certainly knew how to make himself valuable to a reporter. When Mulcahy 
had to cover Ronald Reagan’s first inaugural on 24 hours’ notice, Cohn got 
her security clearance and into all the evening’s exclusive parties at the drop 
of the hat. But Cohn also had some unsavory qualities as a source. “Roy 
seemed to think because he gave me stories, I would do his bidding,” 
Mulcahy recalled. 

 
 Donald Trump with Anna and Rupert Murdoch. Photograph: Sonia Moskowitz/Zuma Press 

https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news#img-2
https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news#img-2


6 
 

Such presumptions seem to have rubbed off on Trump in later years. Linda 
Stasi, who covered Trump’s tumultuous relationship with Maples in the 
1990s, recently told the New York Times that Trump wouldn’t just plant 
stories – he actively sought to direct them. “It never occurred to him that he 
couldn’t control everything,” she said, adding that even now, “he is shocked 
that he is not in control of the press.” 

In what is perhaps the most striking example of such habits, 1991 
audio obtained by the Washington Post seemed to reveal Trump 
masquerading as his own publicist to brag about his sexual conquests. 
Though Trump has denied or evaded questions about posing as his own 
spokesman, the recording corroborates the accounts of numerous reporters 
and editors who covered him throughout the 1970s, 80s and 90s. Such 
misogynistic boasting by Trump’s alter ego was very much the pattern, as 
when he boasted that in addition to living with Maples, he had “three other 
girlfriends”. 

Trump and Murdoch have scratched each other’s backs over the years, 
starting at the New York Post, but more recently their connections have 
taken on an almost familial air. When Jared Kushner took over the New York 
Observer in mid-2006 (around the time he met Ivanka Trump, whom he 
would marry in 2009) he turned to Murdoch for counsel. Murdoch is thought 
to have influenced Kushner’s rightward shift politically, passing on books by 
Charles Murray and Niall Ferguson. 

Jared and Ivanka were known to double-date with Murdoch and his ex-wife 
Wendi Deng, and even after Murdoch’s split with Deng, the two women and 
the two men remained close. Until December, Ivanka was a trustee for a 
$300m fortune set aside for Murdoch’s daughters with Deng. That means 
that throughout the 2016 presidential campaign, while Trump frequently 
appeared on Fox News, his daughter was directly implicated in the financial 
wellbeing of the network’s owner’s daughter. 

Such developments show the continuity of the Trump-Murdoch bond 
beyond political convenience. “They’re mutual users who’ve become one 
family,” Blumenthal said. “She [was] a trustee of their money. That’s as 
intimate as you can get.” 

Trump biographer Gwenda Blair agrees the bonds between the Trumps and 
Murdoch are deep. “They both speak the language of cable news – cabalese,” 
she said. 

Political back-scratching 

Now, for the first time in their decades-long relationship, Murdoch really 
needs Trump: a reported federal probe into Fox News stemming from serial 



7 
 

sexual harassment allegations threatens the model of his flagship network, 
which has already paid $45m in sexual harassment claims and continued 
making settlements into this year. 

In April, Trump proved he was quite willing to publicly downplay such 
allegations, asserting: “I don’t think Bill [O’Reilly] did anything wrong” after 
it emerged that the high-profile Fox host had settled claims of sexual 
harassment. 

Trump also, of course, presides over the Department of Justice tasked with 
overseeing such investigations. 

Murdoch may well have welcomed his firings of Preet Bharara, the US 
attorney reportedly tasked with overseeing Murdoch’s investigation, as well 
as that of James Comey, the director of the FBI. He certainly welcomed the 
relaxing of regulations for TV station owners earlier this year under the 
Federal Communication Commission’s new Republican chairman Ajit Pai – 
something 21st Century Fox has previously fought for in court.  

Murdoch has not been coy about his attitude toward such FCC protections. 
In 2014, he hit out at being barred from making a bid for several media 
properties he wished to acquire, tweeting: “Sorry can’t buy Trib group or LA 
Times – cross-ownership laws from another age still in place.” 

But under President Trump such concerns are a thing of the past for 
Murdoch. The new relaxed rules allow for a level of media 
consolidation many believe will prove harmful to consumers and hinder the 
free and democratic flow of information. 

But the crucial aspect of the Fox News controversy for Murdoch is how it 
might affect his proposed takeover of Sky, the British satellite broadcasting 
company, which he has been fixated on since at least 2010, when the deal 
was scrapped following the phone-hacking scandal plaguing his UK 
newspapers. 

Wendy Walsh, a former radio host who recently went public with her sexual 
harassment allegations against O’Reilly, wants to make sure Murdoch’s bid 
fails this time, too. 

Walsh was among the accusers to travel to the UK in May to urge regulators 
to reject the Murdoch takeover in light of Fox’s toxic culture regarding 
women. “Everyone’s focusing on Russia, Russia, Russia,” she told the 
Guardian. “Fox News played a large role in Donald Trump’s election too, and 
they’re both under investigation right now.” 



8 
 

Everyone’s focused on Russia. Fox News played a large role in 
Trump’s election too, and they’re both under investigation 
Wendy Walsh, former radio host 

UK media regulator Ofcom will make a determination by 20 June whether 
Murdoch can be considered a “fit and proper” owner given Fox’s culture of 
sexual harassment and whether his expansion through Sky – of which he 
already owns 39% – would give him too much control of the UK media 
market, something the outgoing head of Ofcom warned about back in 
2014 when he accused British government officials of unduly favoring 
Murdoch’s companies and called their relationship “too cozy”. 

“I contend that a company that has harassed, discriminated against and 
retaliated against dozens of women and people of color since 2004 is not fit 
and proper,” said Walsh’s lawyer, Lisa Bloom. “The UK has long stood as a 
world leader for women’s equality. We appeal to that moral standing now.” 

Trump “will be loyal to Murdoch”, Bloom predicted, “and Murdoch will be 
loyal to Trump. These men value only power.” 

In his deep dive for the Atlantic, James Fallows found “many examples of 
Murdoch’s using political connections to advance his business ends”, and 
that his actions, generally, “are consistent with the use of political influence 
for corporate advantage”. Specifics reported by the New York Times more 
than a decade ago further support the observation and will sound familiar to 
any recent observers of Trump’s FCC. After Murdoch’s papers, comprising 
roughly 35% of Britain’s media market, endorsed New Labor’s Tony Blair in 
2001, for instance, Blair backed “a communications bill in the British 
Parliament that would loosen restrictions on foreign media ownership and 
allow a major newspaper publisher to own a broadcast television station as 
well as a provision its critics call the ‘Murdoch clause’ because it seems to 
apply mainly to News Corp”, as the New York Times put it. 

Such backscratching happened in America too. 

Leveraging the presidency 

To understand Murdoch’s relationship with Trump, it helps to understand 
his relationship with one of the president’s predecessors in the White House, 
Ronald Reagan, with whom Murdoch enjoyed surprisingly close ties, 
facilitated and fostered by the same man who links him to Trump: Roy Cohn. 

Joe Conason, who covered Murdoch at the Village Voice throughout much of 
the 70s and 80s, called Cohn “the lynchpin” of Murdoch’s cozy relationship 
with Reagan. Cohn was very close to Reagan going back to the “red scare” in 



9 
 

Hollywood, said Conason, adding: “Reagan did lots of favors for Murdoch 
when he was president at the behest of Cohn.” 

Reagan presidential library documents obtained by investigative journalist 
Robert Parry show Cohn was instrumental in facilitating Murdoch’s face-to-
face meetings with Reagan, the first of which took place in January 1983, two 
years into the president’s first term. Parry, the founder of Consortium News 
and author of America’s Stolen Narrative, told the Guardian that he came 
across a photo of Cohn in the Oval office alongside Murdoch and Reagan by 
chance, while investigating another story. His subsequent request for 
documents mentioning Cohn revealed a series of letters in which Cohn 
demanded better treatment of Murdoch and his media properties by the 
president. 

 
Ronald Reagan meeting with Rupert Murdoch in the Oval Office on 18 January 1983. Photograph: 

Ronald Reagan presidential library 

In one such missive to the White House dated 27 January 1983, Cohn 
appears to suggest Murdoch’s papers had granted Reagan favorable coverage 
in hopes of receiving political favors. He writes: “I had one interest when … 
I first brought Rupert Murdoch and Governor Reagan together and that was 
that at least one major publisher in this country would become and remain 
pro-Reagan. Mr Murdoch has performed to the limit up through and 
including today.” 

In another letter, Cohn complained that though “the Post and other 
Murdoch’s papers gave their blood on a daily basis”, the president had, in a 
recent media appearance, failed to grant a Post reporter a question and even 

https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news#img-3
https://www.theguardian.com/us-news/2017/jun/16/donald-trump-rupert-murdoch-friendship-fox-news#img-3


10 
 

encouraged his audience to read the Post’s competition, the New York Daily 
News. “Without the Post, Reagan could not have carried New York,” Cohn 
complained. 

When the president failed to make time for one of Murdoch’s papers while 
on a trip through Boston, the threats were all but explicit: “To say that all the 
good you tried to do, and I tried to do, and the President did in his meeting 
with Rupert has been severely damaged by this second insult, is an 
understatement,” Cohn wrote in a note shortly after Murdoch’s first face-to-
face at the White House. “As of now, tempers are so hot that I would wait for 
things to cool off.” 

Among the gifts to Murdoch from Reagan was the elimination 
of the 'fairness doctrine', requiring balance in broadcasting 

In the years that followed, with the help of the Reagan administration’s 
relaxed policies, Murdoch’s media empire in the US burgeoned: within two 
years he had become a naturalized citizen of the US, allowing him to meet a 
regulatory requirement that television stations be owned by Americans; and 
by 1986 he had founded the Fox Broadcasting Company. Among the biggest 
gifts to Murdoch from the Reagan administration was the elimination of the 
“fairness doctrine”, which required political balance in broadcasting, 
allowing Murdoch a free pass in driving home his network’s brand of fierce 
conservatism. But other smaller relaxations of regulations were helpful, too. 

Practically every utterance of Reagan’s initial FCC chairman, Mark Fowler, 
was music to Murdoch’s ears. Fowler famously said a TV was nothing more 
than a “toaster with pictures” (read: a frivolous commodity requiring only 
the bare minimum in safety regulations), removed controls on what radio 
stations could air and indicated the same logic should apply to television. The 
rule change allowed stations to follow market incentives in programming, a 
move that allowed for the transformation of dutiful public affairs programs 
into just the sort of entertainment Murdoch made a fortune promoting. 

It was Fowler’s FCC that in approving his acquisition of local TV stations 
allowed Murdoch to form his fourth major network: Fox. Though Murdoch 
wouldn’t enter the cable news market with the Fox News Channel until the 
following decade –1996, to be precise – through Reagan, Fowler and Cohn 
the groundwork had been laid. 

••• 

Now Murdoch’s White House meetings are reportedly happening again, and 
if Murdoch needs Trump, Trump needs Murdoch, too. The president’s 
disastrous performance his first months in office has been accompanied by a 



11 
 

historic slump in ratings, and with so many Americans relying on cable and 
Fox in particular for their national news, Murdoch is uniquely valuable to 
Trump right now. 

So far Fox’s fawning coverage of Trump, and in some cases total avoidance 
of certain topics unflattering to the president, hasn’t been enough to lift him 
out of his presidential doldrums. Being skeptical about the significance of the 
regular government leaks regarding Trump’s presidency has not necessarily 
played well with Fox’s viewers. 

The proof is in the place that hurts Murdoch and Trump the most: the 
ratings. Recently, MSNBC won all five weekdays in primetime over Fox 
News, according toNielsen data, with NBC’s The Rachel Maddow Show 
topping the week’s list of most watched programs. And MSNBC finished last 
month as the No 1 cable news network on weeknights that month, beating 
out Fox and CNN for the first time since 2000. 

We can’t know what that will mean for the Trump-Murdoch axis, just as we 
can’t know what these men are discussing on the phone, or what, precisely, 
the Trump presidential library will reveal some 30 years from now. We do, 
however, know that the last time this happened with the same media mogul 
and a president he had far fewer connections to, the media mogul got a hell 
of a lot out of it. 

 

 


